Strona 1 z 3
Habaki i podkładki
: 6 listopada 2005
autor: Plaargath
Ludziska, jak się mocuje habaki na głowni?
Pytanie przyszło mi do głowy, jak właśnie przeglądałem fotki Shirotatsu z topica obok i miecze z aoi-art - zorientowałem się, że tu i ówdzie miecze pokazywane są całkiem "gołe", albo gołe z habaki. Why is that so?
Re: Habaki i podkładki
: 6 listopada 2005
autor: GrafRamolo
Habaki jest mocowane na wcisk. Po prostu idealnie pasuje do nakago, a przed zsuwaniem sie w strone ostrza chronia je wystepki na ostrzu zwane Hamachi i Munemachi.
Re: Habaki i podkładki
: 7 listopada 2005
autor: Plaargath
OK, myślałem, że to bardziej skomplikowane.

W takim razie bądź uprzejmy napisać
(hue hue hue) co go trzyma z drugiej strony? I w ogóle jak te wszystkie nakładki, podkładki i inne zakładki działają i się nazywają, bo na żadnych krążących masowo obrazkach w necie tego nie widać i są tam tylko główne części, a najbliższy empik jest ogołocony.

Re: Habaki i podkładki
: 8 listopada 2005
autor: GrafRamolo
Poczawszy od ostrza najpierw jest habaki potem seppa czyli zwykla podkladka z dizura, tsuba, znowu seppa, fuchi i tsuka czyli rekojesc a wszystko trzyma sie magicznie poprzez jeden bambusowy koleczek wepchniety na sile.(nie za duza)
Re: Habaki i podkładki
: 8 listopada 2005
autor: Plaargath
Hmm.... patrzę na zdjęcia i widzę, że fuchi wszędzie graniczy bezpośrednio z tsuka-make. How come? Czyli cała ta konstrukcja opiera się na oplocie? Coś mi tu nie gra... Sorry za upierdliwość, ale nie łapię tego. Mekugi-ana jest dalej, więc wnioskuję, że fuchi musi się opierać o tsuka jakoś w środku. Jak to wygląda z innej strony niż bok oprawionego miecza? Nigdy nie widziałem fuchi osobno.
Re: Habaki i podkładki
: 8 listopada 2005
autor: GrafRamolo
Fuchi to taki pierscien z denkiem a w denku dziura na nakago. Tsukę trzyma klej, fuchi z jednej strony, kashira z drugiej i oplot.
Re: Habaki i podkładki
: 8 listopada 2005
autor: Shirotatsu
Moze nie opiera sie o oplot ale się z nim styka
A wygląda to mniej więcej tak:
denko fuchi opiera się o koniec drewnianego wejśia nakago do tsuka i oto wszystko się opiera. Otwór jest zrobiony w nakago w takim miejscu że jak złoży się wszystkie elementy łącznie z jedną para seppa bądź kilkoma (seppa są po to by dokładnie umiejscwić otwór w nakago z otworem w tsuka) i włozy kołeczek mekugi i go wbije młoteczkiem to nie ma prawa być luzu.
Troche zagmatwałem to wyjaśnienie, hmm moze lepiej to wyjaśni Graf

Re: Habaki i podkładki
: 8 listopada 2005
autor: Shirotatsu

własnie mnie Grafie ubiegłeś ale tez to słabo wytłumaczyłes
Był gdzieś na jakiejś stronie taki rysunek pokazujący jak to wygląda schematycznie - ale teraz nie pamietam gdzie.
Re: Habaki i podkładki
: 8 listopada 2005
autor: GrafRamolo
No wlasnie mam ten rys na dysku a nie moglem znalesc, bo ma podstepna nazwe "handle"
Re: Habaki i podkładki
: 8 listopada 2005
autor: Plaargath
Nie, nie, wszystko jak najbardziej zrozumiałe, mam jasność. Wracam do kombinowania na temat mekugi...

Re: Habaki i podkładki
: 28 stycznia 2006
autor: Sebastian
Graf pytanie co do seppa. W każdym filmie gdy samuraj wkłada miecz do saja słychać metaliczny trzask.Czym jest to spowodowane czy aby nie delikatnym lzem seppa do tsuby ?.
Re: Habaki i podkładki
: 28 stycznia 2006
autor: Sakura
Mi się wydaje że to zawdzięcza się habaki, to jest ta część która "blokuje" ostrze w saya.
Ale tak mi się wydaje, mogę się mylić
Re: Habaki i podkładki
: 28 stycznia 2006
autor: Vaernil
Raczej tym, że saya uderza o seppa. U mnie miecz bardzo ciężko wychodził z saya więc przyszlifowałęm troche habaki i gdy trochę mocniej schowam miecz słychać ten trzask.
Ludziom u mnie w sekcji te "zamki" działają już słabo i nawet przy pochylaniu miecz im może wypaść a gdy chowają to zawsze można usłyszeć "trzask".
Re: Habaki i podkładki
: 28 stycznia 2006
autor: GrafRamolo
Metaliczny trzask spowodowany jest tym iz ogulnie sie rekojesc poluzowala i tsuba jak i seppy lataja juz troche. Nie jest to dobre zjawisko.
Re: Habaki i podkładki
: 28 stycznia 2006
autor: MadSun
Nie przeczę, iż metaliczny trzask spowodowany obluzowaniem tsuby i seppa nie jest technicznie dobrym objawem, ma on jednak swoje plusy. Lubię nawet ten dźwięk gdy wykonuję charakterystyczne dla Katori chiburi poprzez uderzenie prawą pięścią w tsuka.
Takie brzęczenie kojarzy mi się z wysłużonymi mieczami starych yakuza z serii Zatoichi.

Re: Habaki i podkładki
: 28 lutego 2006
autor: Sebastian
Mam pytanko dotyczące fushi
konczę właśnie fushi z miedzi mozolnie wyrzeźbiłem coś co przypomina pedy bambusa( przynajmniej ja w tym to widzę

) a więc miedz ulega procesowi utleniania nazywa się to chyba patyna i robi się ciemniejsz jak wywołać taki efekt aby część wyrzeźbionego elementu nie ciemniało a pozostała część fshi tak ? chodzi mi o to aby motyw był lepiej widoczny .
Czy są jakieś sposoby ku temu ?
Prosze o pomoc
Re: Habaki i podkładki
: 28 lutego 2006
autor: yakiba
Tym się nie przejmuj bo kiedy miecz będzie używany to z fuchi najbardziej będzie się zcierała patyna i problem będzie odwrotny.Można też nałożyć sztucznie patynę czerwonobrązową , która zabezpiecza przed ciemnieniem.
woda 100 ml
siarczan miedziowy 10 g
cloran potasowy 6g
przedmiot trzeba gotować we wrządku
Re: Habaki i podkładki
: 28 lutego 2006
autor: GrafRamolo
Patyna jest wrecz pozadanym efektem, w estetyce Japonskiej rzeczy pokryte naturalna(nie chemiczna) patyna uznawane byly za palniejsze i szlachetniejsze. Zreszta rzezbiac czesto rzezbi sie z mysla o tym ze cos z biegiem czasu pokryje sie paytna i rysunek stanie sie bardziej wyrazny.
Re: Habaki i podkładki
: 1 marca 2006
autor: Sebastian
Uf ulżyło mi troszkę

jesli patyna jest OK
Mam jednak następne pytanie miałem zamiar pomalowac fushi laka oczywiście w niektórych miejscach czy laka łatwo zejdzie z miedzi ?bo jesli tak to bezsensem jest jej nakładanie
Re: Habaki i podkładki
: 1 marca 2006
autor: GrafRamolo
Bardzo latwo. Jesli chcesz poczernic sa inne metody, ale nie ma sensu czernic miedzi, Miedz ma swoj charakterystyczny kolor i niech tak zostane.
Re: Habaki i podkładki
: 22 marca 2006
autor: Sebastian
Pytanko z zakresu habaki
spotkałem się z habaki dwu elementowym czy ktoś powie mi po co cos takiego jest stosowane jaki ma to cel

Re: Habaki i podkładki
: 23 marca 2006
autor: GrafRamolo
Estetyka
Re: Habaki i podkładki
: 23 marca 2006
autor: Sebastian
No fajnie a poza estetyką
No nie wiem przeniesienie naprężeń i zmniejszenie ich podczas cięcia lub coś podobnego

Re: Habaki i podkładki
: 23 marca 2006
autor: GrafRamolo
Nic wiecej
Re: Habaki i podkładki
: 23 marca 2006
autor: MadSun
Sebastian pisze:Pytanko z zakresu habaki
spotkałem się z habaki dwu elementowym czy ktoś powie mi po co cos takiego jest stosowane jaki ma to cel

Jeden element wiecej do dzownienia jak juz całość sie poluzuje

.